Latent Semantic Indexing, wait what? Yep een hele mond vol. Of ook wel afgekort LSI. Het klinkt heel hip en moeilijk, maar het valt allemaal wel mee. Als je je verdiept in zoekmachine optimalisatie voor je website, dan ben je Semantic optimization vast tegengekomen. Het is één van de belangrijkste SEO copywriting technieken tegenwoordig. Nou ja tegenwoordig, al zo’n 7 jaar, maar laatste tijd actiever gebruikt en ook in de toekomst belangrijk is. Goed wat is LSI?
LSI uitgelegd in Jip-en-Janneketaal
Laten Semantic Indexing is eigenlijk een fancy term voor ‘aanvullende relevante woorden’ en een must voor SEO tekstschrijven. Schrijf je teksten voor de zoekmachine, dan kun je eigenlijk niet om LSI heen.
In de academische wereld bestaat Latent Semantic Indexing/Analysis al sinds de jaren 80. Wat er toen gedaan werd is dat er met wiskundige formules werd onderzocht wat de relatie was tussen 2 grote stukken tekst. Eigenlijk wat er gebeurt als je een zoekterm in de zoekmachine invoert. Echter kijkt een search engine bot vooral naar hoe vaak de term wordt gebruikt op de pagina en of hij in titels, bulletpoints, afbeeldingen etc. staat.
Logischerwijs werd er veel misbruik gemaakt van de zoektechnieken van de crawlbots. Op websites werden zoektermen massaal gebruikt (keyword stuffing) en de tekst werd minder en minder aantrekkelijk voor de lezer. Google wil de beste pagina’s voor de gebruikers leveren en dat is geen pagina volgepropt met zoekwoorden. Een zoekmachine kan niet begrijpend lezen, dus deed het bedrijf het moeilijke woorden boek open en stuitte op Latent Semantic Indexing.
Latent Semantic Indexing /ˈleɪt(ə)nt/ /sɪˈmantɪk/ /ˈɪndɛksɪŋ/ een manier om met een wiskundige formule begrijpend te kunnen lezen.
Ja bingo! Begrijpend lezen kunnen Googlebots niet, maar wiskundige formules kennen ze. Welkom Semantic copywriting, dag dag keyword stuffing. Het basisidee is dat er veel woorden zijn die niet per se in de categorie synoniemen vallen, maar wel contextueel erg relevant zijn aan de zoekterm. Dit wordt gevonden door LSI.
Hoe schrijf je Semantic teksten?
Allereerst schrijf je jouw webteksten zoals je het wil vertellen. Je schrijft altijd voor de gebruiker, niet voor de zoekmachine. Hou de SEO wel in je achterhoofd, of pas dit later toe. Gebruik het zoekwoord op gepaste wijze, maar vervang het indien mogelijk af en toe voor synoniemen.
Tekst helemaal klaar? Oké top, dan komt nu de wereld truc: lees de tekst hardop voor. Ja echt! Als je het hardop voorleest, dan kom je erachter of zinnen niet lekker lopen. Haper je bij het voorlezen, dan herschrijf je de tekst, tot dit niet meer gebeurt. Het probleem bij SEO schrijven, is dat je de zoekmachine soms te veel in je hoofd hebt en daardoor minder gebruiksvriendelijke zinnen schrijft.
Goed je basistekst is af, nu gaan we hem Semantiseren. Is dat een woord? Ik vind van wel. Je gaat nu thematisch gerelateerde woorden zoeken. We nemen als voorbeeld dat je schrijft voor een loopschoen. In je tekst schrijf je over de loopschoen, hebt soms alleen schoen gebruikt, soms schoeisel, wandelschoen of zelfs stappers. Uiteraard kun je ook het merk gebruiken.
Maar nu nog wat Semanter (als je het snel uitspreekt klinkt het als ‘charmanter’ en dat doet het eigenlijk ook). Er zijn veel woorden die thematisch relevant zijn aan een loopschoen. Denk aan stof, leer, veters, wandelen, zool etc. Voeg dat soort woorden toe. Eigenlijk kun je een hele tekst schrijven waarin iedereen weet dat het over een loopschoen gaat, zonder dat je het woord gebruikt. ‘Ik stond op het station met nog meer passagiers. Ik stapte de wagon in, de conducteur blies op z’n fluitje en we reden weg. Mag jij raden waarin ik reisde.
Oké nu de laatste stap: nog een keer je tekst hardop voorlezen. Je hebt het aangepast, dus belangrijk om zeker te weten dat alles weer soepel leest. Je wilt niet dat je gebruikers kwijtraakt, want ook Google ziet dan dat jouw tekst minder interessant is voor de gebruiker met alle nadelen die daaraan hangen.