Het AIDA-model is al een tijdje oud. Veel zullen zeggen dat het verouderd is en niet meer werkt, omdat er nu hele andere uitwerkingen zijn. Maar is dat zo? Werkt het echt niet meer, is het zo ouderwets, of werkt het principe nog steeds?
Hebben we een schrijf model nodig?
Goede inhoud is onmisbaar voor een website. Door de teksten op de site legt de auteur de diensten of producten uit en legt uit waarom ze specifiek bij hen moeten zijn. Bezoekers van het internet houden er niet van te veel te lezen. Een wervende stijl van schrijven zorgt ervoor dat de teksten aantrekkelijk worden en toch gelezen worden. Het AIDA-model kan daarbij helpen.
Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model is een patroon voor wervend schrijven. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Hieronder vind je een uitleg van hoe dit model werkt:
Aandacht: Bij het binnenkomen van een site beslist de lezer binnen enkele seconden of hij of zij op de site blijft. Het is daarom belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken door een opvallende titel. Gebruik bijvoorbeeld verleidelijke taal die nieuwsgierigheid wekt, of vermeld je sterkste punt.
Interesse: Na het trekken van de aandacht is het tijd om interesse te wekken. Dit kan door een specifiek probleem te beschrijven en te suggereren dat het later in de tekst opgelost zal worden. Ook kan je interesse wekken door een vraag te stellen en het antwoord pas later in de tekst te geven.
Verlangen: Als de lezer geïnteresseerd is in de tekst, zal hij of zij de tekst waarschijnlijk uitlezen. Het is nu belangrijk om verlangen te creëren door de voordelen van je product of dienst uit te leggen. Vermeld specifieke verkoopargumenten die je anders maken dan je concurrenten.
Actie: Als de lezer de tekst heeft gelezen en verlangt naar wat wordt aangeboden, is het tijd voor een Call to Action (CTA). Dit is het meest belangrijke deel van de tekst, waarin je vertelt wat de lezer moet doen om het product of de dienst af te nemen. De CTA moet specifiek zijn en beginnen met een werkwoord. Bijvoorbeeld “Bestel nu” of “Maak een afspraak”.
AIDA in het kort
Ter verduidelijking even een heel kort stukje:
Hoe wordt u rijk – Attention
Mooie schoenen gezien, maar te weinig geld om ze aan te schaffen? – Interest. Met 3 simpele stappen kunt ook u 3000 euro extra per maand verdienen. Ontdek hoe u morgen al het eerste geld op uw rekening kunt hebben. – Desire. Vul snel het formulier in en ontvang direct de gratis software. – Action